Čo je za rapídnym nárastom cien a obmedzenou dostupnosťou papierových produktov?
Čo je za rapídnym nárastom cien a obmedzenou dostupnosťou papierových produktov?
Sme na tomto trhu už vyše 26 rokov a spolupracujeme s najväčšími výrobcami papiera na svete. Pravidelne s nimi komunikujeme, preto sa pokúsime vysvetliť túto situáciu.
Začalo to ešte pred covidom.
Čína, ako najväčší rozvíjajúci sa trh, si vyžadovala čoraz viac papierových produktov (jednorazové papierové uteráky, servítky, toaletný papier...). Začala skupovať celulózu, ktorej dostupnosť sa obmedzila a tým sa zvýšila jej cena.
Počas COVID pandémie zasa celosvetovo narástol online predaj, čo si vyžiadalo zvýšenie potreby obalových materiálov (kartónov vyrobených z recyklátov). Preto aj tejto suroviny bol nedostatok a jej cena vzrástla.
Nárast ceny papiera za 5 rokov:
Od druhej polovice r. 2021 vidíme nárast cien energií, ktorý sa tento rok, vzhľadom na vojnu na Ukrajine, ešte zrýchlil. Výroba papiera je energeticky veľmi náročná a vysoké ceny vstupných surovín (recyklátu a celulózy) spolu s vysokými cenami energií spôsobujú nevídaný nárast cien papierenských produktov.
Dokonca výroba hygienického papiera z recyklátu je ešte náročnejšia ako výroba z celulózy (zvýšená potreba bielenia, likvidácie odpadu), lebo zo 150 ton recyklátu sa vyrobí približne 100 ton papiera, no pri výrobe papiera z čistej celulózy je to takmer bezodpadový proces.
Z týchto dôvodov sa väčšina výrobcov zameriava na výrobu hygienického papiera len z celulózy, z recyklátu sa väčšinou vyrábajú kartóny a pod.
Dokonca niektoré celulózky, resp. výrobcovia papierenských produktov zastavujú v Európe výrobu, lebo pri týchto cenách sa im neoplatí vyrábať. To ešte viac pôsobí na nedostatok papiera a tlak na jeho cenu.
Všetci svetoví výrobcovia kontinuálne znižujú spotrebu vody a energií, ale je to postupný a dlhodobý proces.
Nárast cien energií (Energetický index).
Samozrejme nezanedbateľným príspevkom k tejto situácií je enormný nárast cien dopravy. Či už kontajnerovej na lodiach alebo kamiónovej.
Po vypuknutí pandémie Covid-19 sa globálna ekonomika v prvej polovici roku 2020 prepadla do recesie. Lodná doprava nevyhnutne utrpela obrovský pokles v dôsledku rozsiahlych blokád letísk a prístavov. Prepravné spoločnosti trpia nedostatkom pracovníkov v prístavoch, ako aj šoférov kamiónov.
Jedna z najväčších kontajnerových firiem Evergreen mala pred covidovým obdobím rekordné straty, prepúšťala ľudí a zastavila investície, ktoré na trhu následne chýbajú.
Počas 2-mesačného lockdownu v r. 2022 v Shanghaji napr. takmer nefungoval miestny prístav (z hľadiska objemu tovaru najväčší kontajnerový prístav na svete).
Cena ropy a nafty tlačí ceny dopravy nahor. Takže okrem oneskorenia (dlhšieho času prepravy) cena neustále rastie.
Ďalšou komplikáciou je, že medzinárodný dohovor o znižovaní emisií uhlíka, ktorý má vstúpiť do platnosti v roku 2023, spôsobí, že väčšina plavidiel v budúcnosti sa bude plaviť zníženou rýchlosťou. Toto bude mať za následok značný pokles skutočnej prepravnej kapacity a ešte vážnejší nedostatok kapacít.
Index nárastu cien lodnej dopravy.
Tu je na porovnanie pomer dôležitých nákladov výrobcov papiera v r. 2020 vs 1Q 2022.
Vidno ako sa cena energií stáva svojim podielom kľúčovým nákladom.
Aby výrobcovia uspokojili aspoň minimálne požiadavky trhu, vyrábajú podľa možností a proporcionálne dodávajú svojim stálym zákazníkom maximálne ich bežné mesačné množstvá, lebo na väčšie naskladnenie nie je priestor. Preto ani my, ani iní distribútori, sa nevieme naskladniť na niekoľko mesiacov dopredu.
Čo sa týka ďalšieho vývoja, na trhu zatiaľ nevidno zmeny vedúce k zlepšeniu situácie. Podľa našich partnerov je predpoklad na ďalšie zvýšenie cien počas jesene tohto roka.
Tých „nášľapných mín“ , ktoré môžu ovplyvniť ďalší vývoj, je také množstvo, že vývoj cien alebo kapacít sa bude dať len ťažko predvídať.
Avšak na základe vývoja aj v iných oblastiach a komoditách toto nie je nič neočakávané.