Na čo si treba dať pozor pri uzatváraní zmluvy
Hovorí sa, že dobrý obchodník predá chladničku aj
eskimákovi. Podľa mňa to nie je pravda. Obchodník by mal predať zákazníkovi len to, čo ten potrebuje
a využije. Veď len dlhodobý obojstranne výhodný obchod má zmysel.
Preto by obchodník nemal
zamlčovať isté parametre alebo údaje, ktoré zákazník odhalí až neskôr a
nahnevá sa. Obchodník by mal podrobne vysvetliť všetky podrobnosti
a nespoliehať sa, že zákazník podpíše objednávku alebo zmluvu
a nevšimne si, že je niekde kľučka – slučka, do ktorej sa potom zamotá
a nebude vedieť ako z nej von.
Často sa stretávam s rôznymi jednostranne výhodnými zmluvami, ktoré obchodník zákazníkovi
podrobne nevysvetlí a ten je nútený pod
hrozbou vysokých sankcií v napĺňaní zmluvy pokračovať.
Na čo by ste si ako
zákazník mali dať pozor:
- Zistite si, či je súčasťou
ceny aj montáž, dodanie tovaru a pod. Čo všetko zahŕňa
cena a nebude dodatočne dofakturované.
- Často vás obchodník nachytá tým, že dostanete niečo zadarmo. Neverte tomu, nič v tomto vesmíre nie je zadarmo. Určite má všetko dobre spočítané a vy to preplatíte viac ako keby ste si to hneď kúpili. Ak vám dodávateľ niečo dá „zadarmo“ a namontuje (napr. dávkovače na spotrebný materiál), zistite si či po skončení zmluvy vám to ostane, alebo si to dodávateľ odmontuje a zoberie späť.
- Ak podpíšete dlhodobú zmluvu, nechajte si na začiatku vzorky/etalóny dohodnutých produktov. Často sa stáva, že po čase začne kvalita tovarov klesať. Budete si môcť porovnať aktuálne dodaný tovar s tým, čo bolo dohodnuté na začiatku.
- Pri dlhodobých zmluvách si nechajte vysvetliť ako bude vyzerať faktúra a podrobne rozpísaný tovar/služba. Často sú zámerne zovšeobecňované dáta na faktúre a pri dodaní služby/tovaru nie je možné odkontrolovať presne položku po položke.
- Nechajte si na začiatku prepočítať cenu každého
produktu na jednotku, napr. €/L, €/m,
€/ks a pod. Nech Vám dodávateľ zadefinuje presnébalenia každej
položky (nestačí len kartón, kotúč..., ale koľko ks je v kartóne, koľko
metrov je na kotúči a pod.).
- Keď máte v zmluve definované, že dopĺňanie
zásobníkov spotrebným tovarom dodávateľom je v cene, najprv si dovezený
tovar skontrolujte, spočítajte a potom
sa môže začať s jeho dopĺňaním na jednotlivé miesta. Inak je to
nekontrolovateľné.
- Pozor na zmluvy, kde je definovaný pravidelný servis – dodávka, napr.
každý druhý pondelok. Stane sa, že sa vám tovar
minie skôr. Buď budete do ďalšej dodávky bez neho, alebo si ho
objednáte mimo rozvozových termínov a neskutočne
sa predraží. Naopak, ak sa zaviažete na pravidelný odber tovaru
a nemíňate ho, máte smolu. Dodávateľ vám ho stále dodáva, vy platíte
a tovar sa vám hromadí v sklade.
- Ak je zmluva na dobu
určitú, napr. na 3 roky, býva často v nej definované, že ak zákazník túto zmluvu nevypovie min. 3,
resp. 6 mesiacov pred jej riadnym ukončením, táto platí ďalší rok.
Obchodník sa spolieha, že za 3 roky sa na to zabudne alebo sa vo firme vymenia
ľudia a jeho zmluva sa bude neustále automaticky predlžovať.
Každý, aj malý dodatok predlžuje
platnosť celej zmluvy!
- Podľa jedného právneho výkladu, aj keď zmluvu nepodpíše
štatutár, ale začne sa podľa nej obchodovať a vy za dodanú službu/tovar zaplatíte,
potvrdzujete jej platnosť. Právne
je táto zmluva v poriadku a musíte
podľa nej pokračovať.
- Pozor na zmluvné
pokuty – veľmi často sa uplatňujú, špeciálne vtedy, ak sa rozhodnete
ukončiť zmluvu. Veľa zákazníkov to potom rieši tak, že zatne zuby, sklopí
uši a berie ďalej za nevýhodných podmienok. Potom keď sa zistí, že zmluva
je nevýhodná, ten kto ju podpísal zatĺka a snaží sa jej nevýhodnosť
zatajiť, len aby sa na neho neukazovalo, že nekonal správne v mene
firmy.
- V konečnom dôsledku platí, dôveruj ale preveruj a tak odporúčam raz za čas, nech pri
preberaní tovaru je aj iná kontrolná
osoba. Často sa vytvorí „blízky“ vzťah medzi tým človekom čo priniesol
tovar a tým kto ho preberá. Dobre je preveriť si, či to čo je na papieri aj
fyzicky skutočne prišlo.
- Zmluva by mala byť jednoduchá a krátka, aby bola zrozumiteľná. Pozor však na
všeobecné obchodné podmienky (VOP),
ktoré môžu mať aj niekoľko desiatok strán. Zmluva síce bude krátka, ale nikto
nebude čítať VOP, na ktoré sa zmluva odvoláva a práve tu môžu byť najväčšie háčiky. Zmluva je nadradená Obchodnému zákonníku, preto je dôležité čo sa
dohodne v zmluve. Zmluva musí byť vyvážená a obojstranne výhodná, čo
sa vám nepáči, zmeňte a upravte na začiatku.
Stále platí, opatrnosti nikdy nie je dosť. Veď ide o vaše peniaze a vy sa môžete slobodne rozhodnúť. Nenechajte sa nachytať a pýtajte sa na všetko. Ak sa Vám niečo nezdá, nechoďte do toho. Buď sú podmienky jasné a obojstranne výhodné, alebo zmluvu nepodpisujte.