Ako porovnávať ponuky – papierové uteráky, toaletný papier, mydlo
Naším prvým blogom zahajujeme sériu článkov, ktoré by mali pomôcť
užívateľom, nákupcom, či konečným spotrebiteľom objektívnejšie
porovnávať ponuky a rozhodnúť sa správne.
Vždy porovnávaj porovnateľné alebo nikdy
never.
Zákazníci hľadajú to najvhodnejšie
riešenie pri najlepšom pomere kvalita a cena. Ich cieľom je, aby pri
dostatočnej kvalite, boli ich náklady čo najnižšie. Nanešťastie si to ale mnohí
mýlia s výberom najlacnejšej ponuky. Pri unáhlenom výbere najlacnejšej
ponuky však opomínajú porovnať dosiahnuté náklady s ich plánovanými. Ak
ich porovnajú, možno zistia, že ich rozhodnutie nebolo najšťastnejšie.
Avšak nie je ľahké si priznať chybu či už pred svojimi kolegami, šéfom, či iným
dodávateľom.
Odporúčame vždy prehodnotiť vstupné ceny
produktov a náklady
Pri výbere produktu, je potrebné
rozlišovať nielen pomer kvalita a cena ale nemožno zabúdať prepočítať túto cenu
na mernú jednotku. Nemožno sa uspokojiť len s faktom, že kartón či kotúč
je najlacnejší. Treba brať do úvahy koľko uterákov je v kartóne, aký je
návin na kotúči, rozmery utierky, jej iné kvantitatívne a kvalitatívne
parametre.
Preto odporúčame nasledovný prepočet
na jednotku:
- skladané papierové
uteráky a skladaný toaletný papier -
€/útržok
- papierové
uteráky a toaletný papier v kotúči
- €/bm
- utierky
v kotúči alebo skladané -
€/m2
Samozrejme pri porovnaní rovnakej kvality
/celulóza vs. celulóza, buničina vs. buničina a pod.
A na záver konečné porovnanie
takto prepočítaných jednotiek. Tiež odporúčame dávať
si pozor na váhu a na počet vrstiev.
Čo sa týka mydla, resp. mydlovej
peny, je ich podiel na celkových nákladoch minimálny.
V tomto prípade stačí spotrebiteľovi porovnanie cien
€/ (objem), napr. L. Tomuto sa budeme podrobnejšie venovať v niektorom z nasledujúcich
článkov.
Ak nejaký dodávateľ zámerne neuvedie,
či nechce priznať počet útržkov v kartóne, v kotúči,
či veľkosť útržku, tak si je asi vedomý, že nie je konkurencieschopný práve pri
neraz z nevedomosti prehliadanej avšak veľmi významnej informácii, ktorou
je spomínaný prepočet na jednotku.
Je vhodné si tiež dávať pozor na
neúmerne veľké rozmery, počty, náviny. Niektorí dodávatelia sa spoliehajú
na to, že zákazníci nebudú počítať útržky v kartóne alebo
odvíjať kotúč aby zistili skutočný rozmer. Ak to nie je napísané na
obale, odporúčam sa osobne presvedčiť o počte útržkov, návine...
Čo sa týka toaletného papiera, je
vhodné brať do úvahy dĺžku návinu a nie počet útržkov, nakoľko
dĺžka samotného útržku sa môže pohybovať v rozmedzí, od 5 do 20cm!
Často sa stáva, že na toaletných papieroch
je zadaný návin s toleranciou +/-. Zo skúsenosti môžem potvrdiť, že
prevažná väčšina sa pohybuje na dolnej hranici tolerancie. Ak je
výrobcom napr. uvedené návin 30m +/-10%, je veľmi pravdepodobne
navinutých 30m-10%, t. j. 27m.
Takisto sa niektorí dodávatelia snažia
zmiasť zákazníka zavádzajúcim názvom produktu, napr. TOP 400 / čo evokuje, že
v kotúči je 400 útržkov, ale nie je a pod.
Mnohí zákazníci nečítajú zmluvy a potom
hľadajú riešenia, ako vypovedať zmluvu bez pokuty. Treba si dávať pozor na
pokuty pri predčasnom ukončení zmluvy ako i na výpovedné lehoty. Aj
v tomto prípade platí, že ak je niečo zadarmo, hodnota toho je premietnutá
do cien ostatných produktov, najčastejšie spotrebných náplní.
Pozor na nájom za dávkovače,
zásobníky. Pri pravidelných rozvozoch treba byť obozretný na
ceny produktov, ak si chcete objednať niečo mimo rozvozových plánov.
Ak Vám niekto povie, že vie koľko budete
mesačne platiť za hygienické
potreby/mydlo, toal.papier, uteráky
a iné, neverte mu. Sú to len orientačné čísla, ktoré sa menia
od firmy k firme a sú závislé od pomeru mužov a žien,
výroby vs. administratíva, počtu smien resp. prac. doby..../
Svoje náklady znížte zmenou systému, nie znížením kvality. Škoľte svojich zákazníkov, aby nenaleteli.